SEMINARIUM 4. Krugman-Obstfeld: kapitel 16-17
Fråga 1.
Låt oss specificera funktionsformer i Krugman Obstfelds AA-DD modell.
För att förenkla, antag att funktionerna har följande enkla utseende;
L(R,Y)
= Y/R
D=c0(Y-T)+I+G+X0/(EPd/Pf)-m0(Y-T),
där c0 är en positiv
konstant mindre än 1, X0 är en positiv konstant och m0
en konstant mindre än c0.
a) Härled DD kurvan och beräkna dess
lutning.
b) Beräkna den finanspolitiska multiplikatorn
vid fast växelkurs , dvs hur mycket Y ökar när G ökar vid given
växelkurs.
c) Visa matematiskt att en ökning av G finansierad
med en lika stor ökning av skatten leder till ett skift utåt av DD kurvan
och en ökning av Y och E.
Förklara!
d) Härled AA kurvan och beräkna dess
lutning.
e) Om du kan härled ett matematiskt uttryck
för jämvikts Y under flytande växelkurs. Om du inte kan lösa ekvationen
fullständigt – visa hur man ska göra i princip.
Fråga 2.
Fråga 4.
a) Visa/förklara utifrån AA-DD modellen vad en fast
växelkurs medför för möjligheterna att bedriva stabiliseringspolitiskt
motiverad penningpolitik!
b) Anta att vi får en monetär störning så att
penningefterfrågan minskar! Vad händer med AA-kurvan? Hur måste riksbanken
agera vid fast växelkurs? Vad händer med output? Jämför med rörlig växelkurs.
c) Anta att vi får en real störning så att
omvärldens efterfrågan på svenska varor minskar? Vad händer med DD-kurvan? Hur
måste riksbanken agera om växelkursen ska hållas fast? Vad händer med output? Jämför
med rörlig växelkurs.
d) Vad skulle hända med den svenska ekonomin
om omvärldens efterfrågan på svenska varor minskar och vi är medlemmar i EMU?
Fråga 5.
Under den svenska valutakrisen 1992 sade den svenska riksbankschefen Bengt
Dennis att den fasta valuta kursen skulle försvaras till varje pris.
a) Vilket pris tror du han tänkte på?
b) Hade det varit tekniskt möjligt att försvara
valutakursen?
c) Den svenska industrin upplevde en
kostnadskris och den reala valutakursen e för hög för att vara förenlig med lagom
högt Y. Devalveringen (införande av flytande valuta) sänkte den reala
växelkursen och ledde till stigande Y. Vilka alternativa vägar hade
funnits att sätta fart på konjunkturen? Ange några för och nackdelar.